Khamis, 30 Mac 2017
Ketika kita sakit♡♥
๐ท Ketika kita sakit....♡♥
Allah tarik 3 perkara:
๐ช Allah tarik keceriaan wajah kita.
๐ช Allah tarik selera makan kita.
๐ Allah tarik dosa kita.
๐ Apabila sudah sembuh, Allah hantar 2 benda aje:
๐ ๐ Allah hantar balik keceriaan wajah kita.
๐ ๐ Allah hantar balik selera makan kita.
๐ ๐ Tp Allah TAK HANTAR BALIK dosa kita..
๐ ๐ Allahuakhbar sayangnya Allah pada kita๐น ๐น ๐ ๐ ๐ ๐
Sebarkan jika anda yang terbaek
MENGELUH. - Sedikit tazkirah untuk perkongsian:
๐ Ketika kita mengeluh: “ishh, aku penat sangat."
ALLAH menjawab: (َูุฌَุนََْููุง َْููู َُูู ْ ุณُุจَุงุชًุง)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9)
๐ Ketika kita mengeluh: “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.
" ALLAH menjawab :
(َูุง َُُِّูููู ุงَُّููู َْููุณًุง ุฅَِّูุง ُูุณْุนََูุง)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.” (Al Baqarah : 286)
๐ Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa.
" ALLAH menjawab :
( ุฃََูุง ุจِุฐِْูุฑِ ุงَِّููู ุชَุทْู َุฆُِّู ุงُُْููููุจُ)
“ Hanya dgn mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)
๐ Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ni semua sia sia.
" ALLAH menjawab :
(َูู َْู َูุนْู َْู ู ِุซَْูุงَู ุฐَุฑَّุฉٍ ุฎَْูุฑًุง َูุฑَُู)
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)
๐ Ketika kita mengeluh: “ takde sorang pun yang nak tolong aku." ALLAH menjawab:
(ََููุงَู ุฑَุจُُّูู ُ ุงุฏْุนُِููู ุฃَุณْุชَุฌِุจْ َُููู ْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)
๐ Ketika kita mengeluh : “ Aku sedih sangat.” ALLAH menjawab:
( َูุง ุชَุญْุฒَْู ุฅَِّู ุงََّููู ู َุนََูุง ۖ )
“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40)
Jangan banyak mengeluh. ❌๐ Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.
Hadapi dengan tenang.☺
Semoga berjaya.๐
Terdapat dua ✌ jenis manusia :
1. Bila dia baca dan lihat ilmu ini dia abaikan.
2. Bila dia baca sesuatu yang bermanfaat dia sebarkan
Assalamualaikum WBT...♥♡
Untuk pertama kalinya saya mengetahui info ini.....
#SubhanAllah...Allahhu Akbar...
Setiap kita mengetahui :
bahwa waktu siang 12 jam
bahwa waktu malam 12 jam
bahwa setahun 12 bulan
Akan tetapi mungkin sahaja kita tidak tahu :
- Bahwa huruf : ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู
berjumlah 12 huruf.
- Bahwa : ู ุญู ุฏ ุฑุณูู ุงููู
berjumlah 12 huruf
- Dan huruf : ุงุจู ุจูุฑ ุงูุตุฏูู
12 huruf
- Dan huruf : ุนู ุฑ ุงุจู ุงูุฎุทุงุจ
12 huruf
- Dan huruf : ุนุซู ุงู ุงุจู ุนูุงู
12 huruf
- Dan huruf : ุนูู ุจู ุงุจู ุทุง ูุจ
12 huruf
SubhanAllah Robbil 'Alamin.
Allahummasolli 'alaa Nabiyyina Muhammad wa 'ala alihi wa sohbihi ajma'in.
๐ Hadiah hari ini:
✔Aku tidak menghadiahkan kepada sahabat-sahabatku Matahari dan Bulan kerana keduanya akan hilang (dengan pergantian Siang dan Malam)..
✔Aku tidak menghadiahkan kepadamu lilin dan ais, kerana keduanya akan meleleh.
✔Aku tidak menghadiahkan kepadamu Bunga dan Mawar kerana keduanya akan layu.
✔Namun aku menghadiahkan untukmu :
✨✨✨๐บ๐บ✨✨✨
✨✨๐บ๐๐๐บ✨✨
ุณุจุญุงู ุงููู
ูุงูุญู ุฏููู
ููุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู
ูุงููู ุฃูุจุฑ
✨✨๐บ๐๐๐บ✨✨
✨✨✨๐บ๐บ✨✨✨
Kerana hadiah itu kekal untukmu di timbangan (Akhirat)
Aku memohon kepada Allah yg Maha Agung untuk diriku dan dirimu:
๐๐๐๐๐๐๐๐
Agar menjauhkan dari kita semua 3 perkara..
✔Kefakiran
✔Kesempitan
✔Kekeliruan
๐พ๐พ๐พ๐พ๐พ๐พ๐พ๐พ
Dan menjaga untuk kita 3 perkara..
✔Diri kita
✔Keluarga kita dan
✔Agama kita
๐๐๐๐๐๐๐๐
Dan membahagiakan kita dengan 3 perkara..
✔Luasnya Rezeki
✔Syukur Nikmat
✔Panjang Umur..
๐๐๐๐๐๐๐๐
Dan memalingkan kita dari 3 perkara.
❌Neraka Jahannam,
❌Mata yang Dengki,
❌Bara Kebencian
๐๐๐๐๐๐๐๐
Dan membantu kita kepada 3 perkara
✔MengingatNya
✔MensyukuriNya
✔Ibadah kpdNya
Semoga Allah membahagiakan waktu waktu kita dengan segala kebaikan dan Vitamin (ุต) ๐ iaitu :
- Shoum
- Sholat
- Shodaqoh
- Shobar
- Shilaturrahim
- Shiddiq
- Shahabat Sholih/ah
Bacalah doa ini di dalam sujud.
(Dalil Al Qur'an):
"Maka kami qabulkan doanya dan Kami selamatkan dia daripada kedukaan. Dan demikianlah Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman.
( Qs Al anbiya' 88 )
ูุงَ ุฅََِูู ุฅِูุงَّ ุฃَْูุชَ
ุณُุจْุญุงَََูู ุฅِِّูู ُْููุชُ ู َِู ุงูุธَّุงِูู َِْูู
*ุขู ِّْูู ุขู ِّْูู ุขู ِّْูู َูุง ุฑَุจَّ ุงูุนَูููุงَูู ِْูู*
๐Jangan tinggalkan UBAT ini hanya di hp......bahagi-bahagikan secara percuma. Sebarkan sebagai ladang ibadah kita...In shaa Allah.
*JAWAPAN* *ILMIAH* *KEPADA* *MEREKA* *YANG* *MENGATAKAN* *BAHAWA* *BULAN* *REJAB* *TIADA* *KELEBIHAN*
*[Kelebihan Berpuasa dan Beribadah Pada Bulan Rajab]*
1. Ahli hadis yang diberi gelaran Amirul Mu'minin fil Hadis, al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani, telah mengarang sebuah kitab Tabyin al-'Ajab fi Ma Warada fi Fadhli Rajab yang mengulas tentang dalil-dalil hadis keutamaan bulan Rajab dengan menjelaskan hadis-hadis yang sahih dan dhaif bahkan maudhu' (palsu), begitu pula tentang dalil puasa di bulan Rajab. Di awal pembahasannya, al-Hafidz Ibnu Hajar berkata: "Tidak ada dalil sahih secara khusus untuk berpuasa dan ibadah malam di bulan Rajab". Namun Ibnu Hajar mengulas beberapa hadis yang secara umum memberi indikasi keutamaan puasa di bulan Rajab.
2. Pertama hadis Usamah bin Zaid, ia bertanya kepada Rasulullah Saw:
ُْููุช َูุง ุฑَุณُูู ุงَّููู َูู ْ ุฃَุฑَู ุชَุตُูู ُ ู ِْู ุดَْูุฑ ู ِْู ุงูุดُُّููุฑ ู َุง ุชَุตُูู ู ِْู ุดَุนْุจَุงู ، َูุงَู : ุฐََِูู
ุดَْูุฑٌ َูุบُُْูู ุงَّููุงุณ ุนَُْูู ุจََْูู ุฑَุฌَุจٍ َูุฑَู َุถَุงู ، ََُููู ุดَْูุฑ ุชُุฑَْูุนُ ِِููู ุงْูุฃَุนْู َุงู ุฅَِูู ุฑَุจّ ุงْูุนَุงَูู َِูู َูุฃُุญِุจُّ ุฃَْู ُูุฑَْูุนَ ุนَู َِูู َูุฃََูุง ุตَุงุฆِู ٌ
"Wahai Rasulullah, saya tidak menjumpai Engkau berpuasa di bulan-bulan yang lain sebagaimana Engkau berpuasa di bulan Sya'ban. Rasulullah menjawab: "Sya'ban adalah bulan yang dilupakan oleh orang-orang antara bulan Rajab dan Ramadhan. Bulan Sya'ban adalah bulan laporan amal kepada Allah. Maka saya senang amal saya dilaporkan sementara saya dalam keadaan berpuasa" (HR Nasai, Abu Dawud dan disahihkan oleh Ibnu Khuzaimah. Baca Fathul Bari Syarah Sahih Bukhari karya al-Hafidz Ibnu Hajar, VI/238. Ibnu Hajar juga menilainya sahih)
3. al-Hafidz Ibnu Hajar berkata:
ََููุฐَุง ِِْููู ุฅِุดْุนَุงุฑٌ ุจِุฃََّู ِูู ุฑَุฌَุจَ ู ُุดَุงุจََูุฉً ุจِุฑَู َุถَุงَู، َูุฃََّู ุงَّููุงุณَ َูุดْุชَุบَُِْููู ู َِู ุงْูุนِุจَุงุฏَุฉِ ุจِู َุง َูุดْุชَุบَُِْููู ุจِِู ِูู ุฑَู َุถَุงَู، ََููุบَُُْْูููู ุนَْู َูุธِْูุฑِ ุฐَِูู ِูู ุดَุนْุจَุงَู. ِูุฐََِูู َูุงَู َูุตُْูู ُُู. َِْููู ุชَุฎْุตِْูุตِِู ุฐََِูู ุจِุงูุตَّْูู ِ - ุฅِุดْุนَุงุฑٌ ุจَِูุถِْู ุฑَุฌَุจَ، َูุฃََّู ุฐََِูู َูุงَู ู َِู ุงْูู َุนُْْููู ِ ุงْูู َُูุฑَّุฑِ َูุฏَِْููู ْ.
"Hadis ini memberi penjelasan bahawa bulan Rajab dan Ramadlan memiliki kesamaan dalam hal keutamaan. Dan Rasulullah yang menyebut secara khusus tentang puasa juga memberi penjelasan tentang keutamaan Rajab" (Tabyin al-Ajab hal. 2)
4. Kedua hadis seorang sahabat yang meminta kepada Nabi agar diperintah melakukan puasa, maka Nabi bersabda:
ุนَْู ู ُุฌِูุจَุฉَ ุงْูุจَุงَِِّูููุฉِ ุนَْู ุฃَุจَِููุง ุฃَْู ุนَู َِّูุง ุฃََُّูู ุฃَุชَู ุฑَุณَُูู ุงَِّููู -ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู - ุซُู َّ ุงْูุทَََูู َูุฃَุชَุงُู ุจَุนْุฏَ ุณََูุฉٍ ََููุฏْ ุชَุบََّูุฑَุชْ ุญَุงَูุชُُู ََْูููุฆَุชُُู ََููุงَู َูุง ุฑَุณَُูู ุงَِّููู ุฃَู َุง ุชَุนْุฑُِِููู َูุงَู « َูู َْู ุฃَْูุชَ ». َูุงَู ุฃََูุง ุงْูุจَุงُِِّููู ุงَّูุฐِู ุฌِุฆْุชَُู ุนَุงู َ ุงูุฃََِّูู. َูุงَู « َูู َุง ุบََّูุฑََู ََููุฏْ ُْููุชَ ุญَุณََู ุงَْْูููุฆَุฉِ ». َูุงَู ู َุง ุฃََْููุชُ ุทَุนَุงู ًุง ุฅِูุงَّ ุจٍَِْููู ู ُْูุฐُ َูุงุฑَْูุชَُู. ََููุงَู ุฑَุณُُูู ุงَِّููู -ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู - « ِูู َ ุนَุฐَّุจْุชَ َْููุณََู ». ุซُู َّ َูุงَู « ุตُู ْ ุดَْูุฑَ ุงูุตَّุจْุฑِ ََْูููู ًุง ู ِْู ُِّูู ุดَْูุฑٍ ». َูุงَู ุฒِุฏِْูู َูุฅَِّู ุจِู َُّููุฉً. َูุงَู « ุตُู ْ َْููู َِْูู ». َูุงَู ุฒِุฏِْูู. َูุงَู « ุตُู ْ ุซَูุงَุซَุฉَ ุฃََّูุงู ٍ ». َูุงَู ุฒِุฏِْูู. َูุงَู « ุตُู ْ ู َِู ุงْูุญُุฑُู ِ َูุงุชْุฑُْู ุตُู ْ ู َِู ุงْูุญُุฑُู ِ َูุงุชْุฑُْู ุตُู ْ ู َِู ุงْูุญُุฑُู ِ َูุงุชْุฑُْู ». ََููุงَู ุจِุฃَุตَุงุจِุนِِู ุงูุซَّูุงَุซَุฉِ َูุถَู ََّูุง ุซُู َّ ุฃَุฑْุณَََููุง
"Puasalah di bulan Sabar (Ramadhan) dan dua hari setiap bulan". Sahabat berkata: ”Tambahkanlah Nabi, saya masih mampu". Nabi bersabda: "Puasalah tiga hari". Sahabat berkata: "Tambahkanlah Nabi". Maka Nabi bersabda: "Puasalah di bulan-bulan mulia dan tinggalkan. Puasalah di bulan-bulan mulia dan tinggalkan. Puasalah di bulan-bulan mulia dan tinggalkan (diulang tiga kali. Rasulullah menggenggam tangannya lalu melepaskannya)" (HR Ahmad No 20338, Abu Dawud No 2428, Ibnu Majah No 1741, Nasai dalam Sunan al-Kubra No 2743, Thabrani No 18336 dan al Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman No 3738)
5. al-Hafidz Ibnu Hajar berkata:
َِููู َูุฐَุง ุงْูุฎَุจَุฑِ – َูุฅْู َูุงَู ِูู ุฅِุณَْูุงุฏِِู ู َْู ูุงَ ُูุนْุฑَُู - ู َุง َูุฏُُّู ุนََูู ุงุณْุชِุญْุจَุงุจِ ุตَِูุงู ِ ุจَุนْุถِ ุฑَุฌَุจَ، ูุฃََُّูู ุฃَุญَุฏُ ุงْูุฃَุดُْูุฑِ ุงْูุญُุฑُู ِ"
Hadis ini menunjukkan anjuran puasa sebahagian bulan Rajab. Sebab bulan Rajab adalah salah satu bulan yang mulia (Asyhur al-Hurum sebagaimana dalam at-Taubah 36 diatas)"
Sebahagian ulama ada yang menilai hadis ini dhaif, misalnya Syaikh Syu'aib al-Arnauth, dengan alasan bahawa Mujibah al-Bahiliyah 'tidak diketahui' (La Yu'rafu).
Dan yang dimaksudkan bahawa Rasulullah bersabda sebanyak puasa 3 kali, menunjukkan bahawa yang sunah puasa di bulan Rajab adalah sebanyak 3 hari.
6. Sedangkan riwayat atsar dari Sahabat yang seolah-olah tidak ada anjuran berpuasa di bulan Rajab juga segera dikomentar oleh Ulama ahli hadis, misalnya riwayat berikut ini: "Utsman bin Hakim al-Anshari bertanya kepada Said bin Jubair tentang puasa Rajab (saat itu sedang di bulan Rajab). Said menjawab: Saya mendengar Ibnu Abbas berkata bahawa Rasulullah Saw berpuasa sehingga kami berkata: Rasulullah tidak berbuka. Dan Rasul berbuka sehingga kami berkata: Rasulullah tidak berpuasa" (HR Muslim No 2782)
Imam an-Nawawi menjawab:
ุงูุธَّุงِูุฑ ุฃََّู ู ُุฑَุงุฏ ุณَุนِูุฏ ุจْู ุฌُุจَْูุฑ ุจَِูุฐَุง ุงِูุงุณْุชِุฏَْูุงู ุฃََُّูู َูุง ََْููู ุนَُْูู ، ََููุง َูุฏْุจ ِِููู ِูุนَِِْููู ، ุจَْู َُูู ุญُْูู ุจَุงِูู ุงูุดُُّููุฑ ، ََููู ْ َูุซْุจُุช ِูู ุตَْูู ุฑَุฌَุจ ٌَْููู ََููุง َูุฏْุจٌ ِูุนَِِْููู ، َََِّูููู ุฃَุตَْู ุงูุตَّْูู ِ ู َْูุฏُูุจٌ ุฅَِِْููู ، َِููู ุณَُูู ุฃَุจِู ุฏَุงُูุฏَ ุฃََّู ุฑَุณُูู ุงَّููู ุตََّูู ุงَّููู ุนََِْููู َูุณََّูู َ َูุฏَุจَ ุฅَِูู ุงูุตَّْูู ู ِْู ุงْูุฃَุดُْูุฑ ุงْูุญُุฑُู ، َูุฑَุฌَุจ ุฃَุญَุฏَูุง . َูุงََُّููู ุฃَุนَْูู ُ . (ุดุฑุญ ุงููููู ุนูู ู ุณูู - ุฌ 4 / ุต 167)
"Yang dimaksudkan dengan jawapan Said bin Jubair adalah tidak ada larangan untuk berpuasa di bulan Rajab dan tidak ada anjuran secara khusus untuk puasa di bulan tersebut. Tetapi Rajab sama dengan bulan yang lainnya. Namun sebenarnya hakikat puasa adalah sunnah. Di dalam Sunan Abi Dawud dijelaskan bahawa Rasulullah Saw menganjurkan puasa di bulan-bulan Haram (Bulan Mulia), dan Rajab adalah salah satunya" (Syarah Muslim IV/167)
7. Begitu pula jawapan dari al-Hafidz as-Suyuthi, bahkan beliau meriwayatkan atsar yang lain, iaitu Abu Qilabah berkata:
ََููู ْ َูุซْุจُุชْ ِูู ุตَْูู ِ ุฑَุฌَุจَ ٌَْููู َููุงَ َูุฏْุจٌ ุจِุนَِِْููู ََِْูููู ุฃَุตُْู ุงูุตًّْูู ِ ู َْูุฏُْูุจٌ ุฅَِِْููู َِููู ุณَُِูู ุฃَุจِู ุฏَุงُูุฏَ ุฃَُّูู ุตََّูู ุงُููู ุนََِْููู َูุณََّูู َ َูุฏَุจَ ุฅَِูู ุงูุตَّْูู ِ ู َِู ุงْูุฃَุดُْูุฑِ ุงْูุญُุฑُู ِ َูุฑَุฌَุจُ ุฃَุญَุฏَُูุง ุงِْูุชََูู ُْููุชَ َูุฑََูู ุงْูุจََِْูููู ِูู ุดُุนَุจِ ุงْูุฅِْูู َุงِู ุนَْู ุฃَุจِู ِููุงَุจَุฉَ َูุงَู ِูู ุงْูุฌََّูุฉِ َูุตْุฑٌ ِูุตَُّูุงู ِ ุฑَุฌَุจَ ََููุงَู َูุฐَุง ุฃَุตَุญُّ ู َุง َูุฑَุฏَ ِูู ุตَْูู ِ ุฑَุฌَุจَ َูุงَู َูุฃุจُْู ِููุงَุจَุฉَ ู َِู ุงูุชَّุงุจِุนَِْูู َูู ِุซُُْูู ูุงَ ٌَُُْูููู ุฐََِูู ุฅِูุงَّ ุนَْู ุจَูุงَุบٍ ู ِู َّْู ََُْูููู ุนَู َّْู َูุฃْุชِِْูู ุงَْููุญُْู (ุงูุฏูุจุงุฌ ุนูู ู ุณูู ุฌ 3 / ุต 238)
"Di syurga ada istana yang diperuntukkan bagi orang-orang yang berpuasa di bulan Rajab". Ahmad (bin Hanbal) berkata: "Walaupun riwayat ini mauquf pada Abu Qilabah, sementara dia adalah Tabi'in, namun hal semacam ini hanya diucapkan oleh seorang yang menerima wahyu (Rasulullah Saw)".
Diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syu'ab al-iman No 3641 dan disahihkan oleh al-Hafidz as-Suyuthi dalam ad-Dibaj Syarah Sahih Muslim bin Hajjaj III/238.
Memang telah banyak hadis palsu (maudhu') yang popular tentang puasa Rajab yang harus dihindari. Misalnya: "Barang siapa berpuasa 1 hari di bulan Rajab kerana iman dan mengharap pahala, maka akan mendapatkan ridho Allah yang paling agung dan ditempatkan di syurga Firdaus…." Di dalam sanadnya terdapat Hasan an-Naqqasy, Ibnu Hajar berkata: Ia pemalsu hadis (wadldla' Dajjal). Begitu pula: "Barangsiapa yang berpuasa 3 hari di bulan Rajab, maka Allah mencatatnya seperti puasa 1 bulan…" Di dalam sanadnya terdapat Amru bin Azhari yang dituduh dusta oleh Yahya bin Ma'in dan lainnya.
*Puasa Rajab Dalam Pandangan 4 Madzhab Ahli Sunnah Wal Jamaah*
8. Syaikh Abdurrahman al-Jaziri menjelaskan dalam kitabnya yang menghimpun 4 madzhab Ahlisunnah wal Jamaah, pendapat para ulama mengenai puasa bulan Rajab, beliau berkata:
ُْููุฏَุจُ ุตَْูู ُ ุดَْูุฑِ ุฑَุฌَุจَ َูุดَุนْุจَุงَู ุจِุงุชَِّูุงِู ุซََูุงุซَุฉٍ ู َِู ุงْูุฃَุฆِู َّุฉِ َูุฎَุงََูู ุงْูุญََูุงุจَِูุฉُ ( ุงْูุญََูุงุจَِูุฉُ َูุงُْููุง : ุฅِْูุฑَุงุฏُ ุฑَุฌَุจَ ุจِุงูุตَّْูู ِ ู َْูุฑٌُْูู ุฅَِّูุง ุฅِุฐَุง ุฃَْูุทَุฑَ ِูู ุฃَุซَْูุงุฆِِู ََููุง ُْููุฑَُู ) (ุงูููู ุนูู ุงูู ุฐุงูุจ ุงูุฃุฑุจุนุฉ – ุฌ 1 / ุต 895)
“Dianjurkan puasa bulan Rajab dan Sya’ban, berdasarkan kesepakatan 3 madzhab (Hanafi, Maliki dan Syafii). Sedangkan madzhab Hanbali berbeza. Mereka berkata: Mengkhususkan bulan Rajab dengan berpuasa adalah makruh, kecuali tidak melakukan puasa di bulan Rajab secara penuh selama 1 bulan” (al-Fiqh ala Madzahib al-Arba’ah 1/895)
9. Mengenai bulan-bulan 4 yang mulia diatas, Syaikh Abdurrahman al-Jaziri kembali menjelaskan pandangan ulama 4 madzhab sebagai berikut:
ุฃَู َّุง ุงْูุฃَุดُْูุฑُ ุงْูุญُุฑُู ُ ََِููู ุฃَุฑْุจَุนٌ : ุซََูุงุซَุฉٌ ู ُุชََูุงَِููุฉٌ ََِููู ุฐُْู ุงَْููุนْุฏَุฉِ َูุฐُْู ุงْูุญِุฌَّุฉِ َูุงْูู ُุญَุฑَّู ِ ََููุงุญِุฏٌ ู َُْููุฑِุฏٌ ََُููู ุฑَุฌَุจُ َูุฅَِّู ุตَِูุงู ََูุง ู َْูุฏُْูุจٌ ุนِْูุฏَ ุซََูุงุซَุฉٍ ู َِู ุงْูุฃَุฆِู َّุฉِ َูุฎَุงََูู ุงْูุญَََِّูููุฉُ ( ุงْูุญَََِّูููุฉُ َูุงُْููุง : ุงْูู َْูุฏُْูุจُ ِูู ุงْูุฃَุดُْูุฑِ ุงْูุญُุฑُู ِ ุฃَْู َูุตُْูู َ ุซََูุงุซَุฉَ ุฃََّูุงู ٍ ู ِْู ٍُّูู ู َِْููุง ََِููู : ุงْูุฎَู ِْูุณُ َูุงْูุฌُู ْุนَุฉُ َูุงูุณَّุจْุชُ ) (ุงูููู ุนูู ุงูู ุฐุงูุจ ุงูุฃุฑุจุนุฉ – ุฌ 1 / ุต 895)
“Adapun bulan-bulan mulia, iaitu 4 bulan, Dzulqa’dah, Dzulhijjah, Muharram dan Rajab, maka melakukan puasa di bulan-bulan tersebut adalah sunah menurut 3 madzhab, yakni Maliki, Syafii dan Hanbali. Adapun madzhab Hanafi berkata: Yang sunah dalam berpuasa di bulan-bulan mulia tersebut adalah berpuasa sebanyak 3 hari, yaitu hari Khamis, Jumat dan Sabtu” (al-Fiqh ala Madzahib al-Arba’ah 1/895)
10. Secara terperinci berikut adalah pendapat para ulama madzhab Ahlissunnah:
• Madzhab Hanafi
ِูุฃََّู ุตَْูู َ ุฑَุฌَุจَ َูุงَู ู َุดْุฑُูุนًุง (ุงูู ุจุณูุท ุงุจู ุจูุฑ ุงูุณุฑุฎุณู- ุฌ 4 / ุต 72)
“Puasa Rajab adalah disyariatkan” (Abu Bakar as-Sarakhsi dalam al-Mabsut, 4/72)
• Madzhab Maliki
َُููุฏِุจَ ุตَْูู ُ ุจََِّููุฉِ ุงْูู ُุญَุฑَّู ِ َูุตَْูู ُ ุฑَุฌَุจٍ َูุดَุนْุจَุงَู َُููุฏِุจَ ุตَْูู ُ َْููู ِ ุงِّููุตِْู ู ِْู ุดَุนْุจَุงَู ِูู َْู ุฃَุฑَุงุฏَ ุงِูุงْูุชِุตَุงุฑَ (ุญุงุดูุฉ ุงูุตุงูู ุนูู ุงูุดุฑุญ ุงูุตุบูุฑ – ุฌ 3 / ุต 251)
“Disunahkan puasa di bulan-bulan mulia, puasa bulan Rajab, Sya’ban dan puasa di pertengahan Sya’ban yang yang ingin meringkasnya” (Syaikh ash-Shawi dalam Syarah ash-Shaghir 3/251)
• Madzhab Syafii
َِْููู: َูู َِู ุงْูุจِุฏَุนِ ุตَْูู ُ ุฑَุฌَุจَ، ََْูููุณَ َูุฐََِูู ุจَْู َُูู ุณَُّูุฉٌ َูุงุถَِูุฉٌ، َูู َุง ุจََّْููุชُُู ِูู ุงَْููุชَุงِูู َูุจَุณَุทْุชُ ุงََْูููุงู َ ุนََِْููู (ุฅุนุงูุฉ ุงูุทุงูุจูู - ุฌ 1 / ุต
313)
“Dikatakan bahwa puasa Rajab adalah bid’ah, maka itu tidak benar, bahkan suatu kesunnahan yang utama sebagaimana saya terangkan dalam kitab al-Fatawi karya Ibnu Hajar al-Haitami” (Syaikh Abu Bakar ad-Dimyathi dalam Ianatut Thalibin 1/313)
• Madzhab Hanbali
َูุงَู ِูู ุงُْููุฑُูุนِ : َูู ْ َูุฐُْูุฑْ ุฃَْูุซَุฑُ ุงْูุฃَุตْุญَุงุจِ ุงุณْุชِุญْุจَุงุจَ ุตَْูู ِ ุฑَุฌَุจٍ َูุดَุนْุจَุงَู . َูุงุณْุชَุญْุณََُูู ุงุจُْู ุฃَุจِู ู ُูุณَู ِูู ุงْูุฅِุฑْุดَุงุฏِ . َูุงَู ุงุจُْู ุงْูุฌَْูุฒِِّู ِูู ِูุชَุงุจِ ุฃَุณْุจَุงุจِ ุงِْููุฏَุงَูุฉِ : ُูุณْุชَุญَุจُّ ุตَْูู ُ ุงْูุฃَุดُْูุฑِ ุงْูุญُุฑُู ِ َูุดَุนْุจَุงَู ُِِّููู ، ََُููู ุธَุงِูุฑُ ู َุง ุฐََูุฑَُู ุงْูู َุฌْุฏُ ِูู ุงْูุฃَุดُْูุฑِ ุงْูุญُุฑُู ِ ، َูุฌَุฒَู َ ุจِِู ِูู ุงْูู ُุณْุชَْูุนِุจِ ، ََููุงَู : ุขَูุฏُ ุดَุนْุจَุงَู َْููู ُ ุงِّููุตِْู ، َูุงุณْุชَุญَุจَّ ุงْูุขุฌُุฑُِّّู ุตَْูู َ ุดَุนْุจَุงَู ، ََููู ْ َูุฐُْูุฑْ ุบَْูุฑَُู ، ََููุงَู ุงูุดَّْูุฎُ ุชَُِّูู ุงูุฏِِّูู : ِูู ู َุฐَْูุจِ ุฃَุญْู َุฏَ َูุบَْูุฑِِู ِูุฒَุงุนٌ . َِููู : ُูุณْุชَุญَุจُّ ุตَْูู ُ ุฑَุฌَุจٍ َูุดَุนْุจَุงَู ، ََِูููู : ُْููุฑَُู (ุงูุฅูุตุงู ุนูู ุจู ุณููู ุงู ุงูู ุฑุฏุงูู - ุฌ 5 / ุต 500)
“Ibnu Muflih berkata dalam kitab al-Furu’: Kebanyakan ulama Hanbali tidak menyebutkan kesunahan puasa bulan Rajab dan Sya’ban. Sedangkan Syaikh Ibnu Abi Musa dalam kitabnya al-Irsyad menilainya sebagai sesuatu yang bagus. Ibnu al-Jauzi berkata dalam kitab Asbab al-Hidayah: Dianjurkan berpuasa di bulan-bulan mulia dan bulan Sya’ban keseluruhannya. Ini adalah pendapat yang disebutkan oleh al-Majdu tentang bulan-bulan mulia. Syaikh Taqiyuddin (Ibnu Taimiyah berkata): Dalam Madzhab Imam Ahmad dan lainnya ada perbedaan pendapat dalam masalah ini. Ada yang mengatakan sunah puasa Rajab dan Sya’ban dan ada yang mengatakan makruh” (Syaikh Ali bin Sulaiman al-Marwadi dalam al-Inshaf 5/500)
Wallahua'lam..
*Soalan* : Ustaz.. kenapa 15-30 minit sebelum masuk waktu zohor kita diharamkan melakukan sebarang solat?
*JAWAPANYA*:
1. Ketika itu matahari berada di kemuncak langit sebelum gelincir (masuk Zohor). Disebut juga waktu rembang.
2. Waktu ini diharamkan solat sunat apa pun kecuali:
+ Pada hari Jumaat bagi lelaki yang hadir solat Jumaat
+ Berada di masjidil haram
3. Waktu ini, jin & syaitan sedang mengambil tenaga mereka kerana ciptaan mereka dari unsur api.
Dengan pancaran matahari yang kuat, tenaga mereka bertambah dengan cepatnya (recharge).
4. Ketika ini jugalah, ahli sihir membuat dan 'menuju' ilmu hitam mereka selain pada waktu tengah malam. - menurut Ilmu Perubatan Islam.
5. Manusia pula sebaliknya. Ketika ini, badan berada pada tahap paling lemah.
Maka Islam menggantikan ibadat solat sunat dengan tidur sunat yang namanya Qailulah untuk tujuaan kecergasan fizikal dan juga rohani.
6. Qailulah 15-30 minit sebelum Zohor. Itu yang terbaik.
7. Qailulah juga antara cara untuk awet muda. Kerana ketika tidur, segala tekanan kerja dan kehidupan di siang hari dilepaskan secara semulajadi.
8. Ikuti sunnah, pasti ada kejayaan.
*Siapa baca sampai habis untung :)*
*Apa itu Qailulah ?*
Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari.
Bila waktu paling sesuai untuk amalkan Qailulah ?
Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor.
*Apakah kelebihan atau Kebaikan Qailulah ?*
Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.
Qailulah @ tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail.
Orang barat memanggil Qailulah sebagai "nap". Di negara barat biasanya "nap" dilakukan dari pukul 2-4 petang. Hasil kajian menunjukan amalan "nap' waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung.
Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga. Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia.
Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit. Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi,
kecerdasan dan fokus.
Sama2 la kita qailullah@nap sekejap sblm zohor
***
*Apakah itu Hailulah, Qailulah dan A'ilulah ?*
1- Hailulah ialah tidur selepas solat Subuh (org yg tak bangun solat Subuh juga termasuk) Hailulah menyebabkan rezeki kita terhijab dan menjadi tidak murah rezeki.
2- Qailulah ialah tidur sekejap sebelum solat Zohor sekadar 26 minit, ianya amat bermanfaat (sumber kekuatan solat mlm).
3- A'ilulah ialah tidur selepas solat Asar, ianya mengundang penyakit pd badan dan jiwa serta perasaan gundah gulana, kecewa dan gelisah.
Hantarkan kpd rakan taulan kerana sentiasa memperbaharui ingatan kita dan sebagai peringatan.
Moga bermanfaat...
♥♡IKHTILAT♡♥
☆★IKHTILAT★☆
Untukmu muslimah dihormati
Dengarlah pesanan tanda kasih
Buat dirimu permata di celahan kaca
Semoga indah sinarnya
Memancar ke syurga
Subhanallah
Cantiknya muslimah
Berpakaian menurut syariat
Kau menutup segala yang diperintahkanNya
Telah selamat dirimu
Daripada mata-mata lelaki ajnabi
Sayang seribu kali sayang
Ada yang gagal pertahankan
Mencemar imej pakaian muslimah
Dengan berikhtilat
Atas nama cinta islamik
Muslimah berduaan dengan si lelaki ajnabi
Tanpa teman tanpa tujuan
Sekadar…
Melunasi perasaan suka dan sayang
Alangkah kesalnya
Pakaian muslimah yang membaluti diri
Gagal membalut keimanan di dada
Tewas jua dengan liciknya iblis
Di mana letaknya malumu
Duhai hawa yang disayangi…
Berikhtilat itu adalah haram
Berdosa di sisi agama
Janganlah tunduk pada mahumu
Yang bertunjangkan nafsu
Kelak padahnya merugikan maruah dirimu
Muslimah yang disanjungi
Ikhtilat itu pintu zina
Yang harus kau jauhkan
Dirimu…
Jika dihampiri
Boleh membakar marak dirimu
Hilanglah maruah harga dirimu
Pakaian muslimah yang kau sarungkan
Biarlah dengan keimanan
Rasa kehambaan
Ketakutan dan kehinaan
Terhadap Pencipta
Jauhkan ikhtilat… tinggalkan ikhtilat
Peliharakan dirimu
Lindungi kehormatan dirimu
Sayangi agamamu….♥♡
Jumaat, 17 Mac 2017
๐น✨๐น✨๐น✨๐น✨๐น✨๐น✨๐น
Air Mata Nabi Adam
Tahukah saudara semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya
iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya
ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt.
Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi
sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu
Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung
telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini."
Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu
sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan
Nabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu
yang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air
minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu."
Apa Yang Akan Ditanya:
Dalam sehari ada 24 jam. ? Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali.
Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya dua perkara semasa nafas keluar
dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa
nafas itu keluar dan masuk?
Tiga Cahaya Di Hari Kiamat
Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.
Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia,
mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air
sembahyang apabila terdengar azan.
Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.
Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia
sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."
Kala Jengking Neraka
Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama
"Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur
hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang
kau cari?
"Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari limaorang.
Pertama, orang yang
meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap
tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."
Sampaikan kepada sekelian muslimin/ muslimat yang lain semoga menjadi pedoman
hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah ………………………………..
Air Mata Nabi Adam
Tahukah saudara semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya
iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya
ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt.
Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi
sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip. Dari air mata Nabi Adam itu
Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung
telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, "Sedap sungguh air ini."
Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu
sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan
Nabi Adam semakin hebat menangis. Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu
yang bermaksud, "Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air
minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu."
Apa Yang Akan Ditanya:
Dalam sehari ada 24 jam. ? Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali.
Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya dua perkara semasa nafas keluar
dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa
nafas itu keluar dan masuk?
Tiga Cahaya Di Hari Kiamat
Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.
Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia,
mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air
sembahyang apabila terdengar azan.
Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.
Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia
sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."
Kala Jengking Neraka
Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama
"Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur
hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang
kau cari?
"Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari limaorang.
Pertama, orang yang
meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap
tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."
Sampaikan kepada sekelian muslimin/ muslimat yang lain semoga menjadi pedoman
hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah ………………………………..
Khamis, 16 Mac 2017
✍ *Rambut berUBAN*๐๐ผ♂๐๐ผ
*Ternyata dalam rambut yg mulai beruban, menyimpan kedahsyatan yg banyak tak disadari.*
*Apa gerangan kedahsyatan tersebut?*
_Mari kita simak pemaparan di bawah ini._
》 *Pertama, uban mengingatkan seorang akan dekatnya ajal*.
Dalam Al Quran disebutkan,
ุฃَََููู ْ ُูุนَู ِّุฑُْูู ْ ู َุง َูุชَุฐََّูุฑُ ِِููู ู َْู ุชَุฐََّูุฑَ َูุฌَุงุกَُูู ُ ุงَّููุฐِูุฑُ ۖ َูุฐُُูููุง َูู َุง ِููุธَّุงِูู َِูู ู ِْู َูุตِูุฑ
Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mau berfikir, dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan? maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongpun. (QS. Fathir: 37)
Tahukah Anda, apakah yang dimaksud Sang Pemberi peringatan dalam ayat di atas?
Ibnu Katsir rahimahullah, menerangkan dalam kitab tafsir beliau, bahwa para ulama tafsir seperti Ibnu Abbas, Ikrimah, Qatadan, Ibnu ‘Uyainah dan yang lainnya, menjelaskan bahwa maksud Sang Pemberi peringatan dalam ayat di atas adalah uban. (Tafsir Ibnu Katsir 6/542)
Karena lumrahnya uban muncul di usia senja. Jadilah uban itu sebagai pengingat manusia bahwa ia berada dipenghujung kehidupan dunia, menanti tamu yang pasti datang dan tak disangka-sangka. Nabi Muhammad shallallahu’alaihiwasallam bersabda:
ุฃุนู ุงุฑ ุฃู ุชู ู ุง ุจูู ุงูุณุชูู ุฅูู ูุณุจุนูู، ูุฃูููู ู ู ูุฌูุฒ ุฐูู
*Umur umatku di antara 60 ke 70 tahun, dan tidak banyak yang melebihi daripada itu.* (HR. Imam Tirmizi)
》Kedua, uban menjadikan seorang tak lagi rakus terhadap dunia.
Munculnya uban membuat seorang sadar, bahwa keberadaannya dunia ini tidaklah selamanya. Hanya sebentar bila dibandingkan kehidupan selanjutnya; yaitu alam akhirat. Yang satu hari di sana sama dengan lima puluh ribu tahun di dunia. Angan-angan kosongnya pun pupus. Ketamakannya terhadap kemilau harta mulai berkurang. Ia lebih disibukkan oleh hal-hal yang pasti. Hari-harinya menjadi lebih produktif untuk mempersiapkan bekal akhirat.
Sufyan Ats-Tsauri berkata,
ุงูุฒูุฏ ูู ุงูุฏููุง ูุตุฑ ุงูุฃู ู، ููุณ ุจุฃูู ุงูุบููุธ ููุง ูุจุณ ุงูุนุจุงุก
“Zuhud terhadap dunia akan menupuskan Angan-angan kosong. Ia tak lagi berlebihan dalam hal makanan dan pakaian.”
》Ketiga, uban akan menjadi cahaya di hari kiamat.
Dari Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari kakeknya, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
َูุง ุชَْูุชُِููุง ุงูุดَّْูุจَ ู َุง ู ِْู ู ُุณِْูู ٍ َูุดِูุจُ ุดَْูุจَุฉً ِูู ุงْูุฅِุณَْูุงู ِ ุฅَِّูุง َูุงَูุชْ َُูู ُููุฑًุง َْููู َ ุงَِْูููุงู َุฉ
“Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang memiliki sehelai uban, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti.” (HR. Abu Daud 4204.
Hadis ini dishahihkan al-Albani dalam Shahih Targhib wa Tarhib, 2091)
Dalam riwayat lain disebutkan,
ุฃูู ููุฑ ุงูู ุคู ู
“Sesungguhnya uban itu cahaya bagi orang-orang mukmin.”
Ka’b bin Murroh radhiallahu’anhu berkata,”Saya pernah mendengar Rasulullah sallallahu’alaihi wa sallam bersabda:
ู َْู ุดَุงุจَ ุดَْูุจَุฉً ِูู ุงูุฅِุณْูุงู ِ َูุงَูุชْ َُูู ُููุฑًุง َْููู َ ุงَِْูููุงู َุฉِ
*"Barangsiapa yang telah beruban dalam Islam, maka dia akan mendapatkan cahaya di hari kiamat.”* (HR. Tirmidzi no. 1634. Dishahihkan oleh AL-Albany dalam shohih Tirmizi)
Oleh karena itu,
Orang yg mencabut ubannya, ia akan kehilangan cahaya di hari kiamat.
》Keempat, munculnya uban akan mendorong seorang untuk lebih giat beramal.
Uban menyadarkan orang-orang yg berakal untuk lebih semangat dalam kebajikan.
Membuatnya semakin peka terhadap hak-hak Rabbnya dan hak-hak sesama makhluk.
Waktunya ia habiskan untuk kebaikan. ibadahnya menjadi lebih baik dan sempurna.
Ibnu Abid Dun-ya meriwayatkan dengan sanadnya. Bakr bin Abdillah Al-Muzani berkata,
ุฅุฐุง ุฃุฑุฏุช ุฃู ุชููุนู ุตูุงุชู ููู: ูุนูู ูุง ุฃุตูู ุจุนุฏูุง
“Bila Anda ingin mendapat manfaat dari shalat Anda, maka katakanlah pada diri Anda,” Barangkali setelah ini aku tidak akan shalat lagi.”
》Kelima, uban akan memancarkap sikap tabah dan wibawa.
Rupanya uban membuat seorang lebih tampak tabah dan berwibawa.
Sikapnya tenang ketika berbicara, berbuat serta bermuamalah dengan orang lain.
Oleh karena itu, islam memerintahkan kepada kita untuk menghormari orang-orang yg sudah tua.
Dari Abu Musa Al-‘Asy’ari radhiyallahu’anhu, dia berkata,”Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda:
ุฅَِّู ู ِْู ุฅِุฌَْูุงِู ุงِููู ุฅِْูุฑَุงู َ ุฐِู ุงูุดَّْูุจَุฉِ ุงْูู ُุณِْูู ِ
“Sesunguhnya termasuk dari pengagungan kepada Alloh ialah menghormati orang muslim yang sudah beruban (orang tua). (HR. Abu Dawud dari hadits Abu Musa ra; hadits hasan)
Yaitu dengan memuliakannya bila ia berkumpul dengan kita dalam satu majelis, bersikap sopan dan santun kepadanya dan berusaha menjadi pendengar yang baik ketika dia berbicara, serta mengambil faidah dari lika-liku kehidupan yang telah ia lalui. (Lihat: ‘Aunul Ma’buud 13/192)
Dalam riwayat lain dijelaskan, dari Sa’id bin Musayyib, beliau berkata:
ูุงู ุงุจุฑุงููู ุฃูู ู ู ุถูู ุงูุถูู ูุฃูู ุงููุงุณ َูุงَู ุฅِุจْุฑَุงِููู ُ ุตََّูู ุงَُّููู ุนََِْููู َูุณََّูู َ ุฃَََّูู ุงَّููุงุณِ ุถَََّูู ุงูุถََّْูู َูุฃَََّูู ุงَّููุงุณِ ุงุฎْุชَุชََู َูุฃَََّูู ุงَّููุงุณِ َูุตَّ ุงูุดَّุงุฑِุจَ َูุฃَََّูู ุงَّููุงุณِ ุฑَุฃَู ุงูุดَّْูุจَ ََููุงَู َูุง ุฑَุจِّ ู َุง َูุฐَุง ََููุงَู ุงَُّููู ุชَุจَุงุฑََู َูุชَุนَุงَูู ََููุงุฑٌ َูุง ุฅِุจْุฑَุงِููู ُ ََููุงَู َูุง ุฑَุจِّ ุฒِุฏِْูู ََููุงุฑًุง
“Ibrahim adalah orang pertama yang menjamu tamu, org pertama yang berkhitan, org pertama yg memotong kumis, dan orang pertama yg melihat uban lalu berkata:
Apakah ini wahai Tuhanku? Maka Allah berfirman: kewibawaan wahai Ibrahim. Ibrahim berkata: Wahai Tuhanku, tambahkan aku kewibawaan itu.” (HR. Bukhori dalam Al-Adabul Mufrod 120, Imam Malik dalam Al-Muwatto’ 9/58)
Berangkat dari kedahsyatan-kedahsyatan di ataslah, kemudian jumhur ulama (mayoritas ulama) menyimpulkan, bahwa hukum mencabut uban adalah MAKRUH.
Pendapat ini dirajihkan oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah. Bahkan ada pula ulama yang menghukumi haram.
Seperti Al-Baghowi rahimahullah, beliau menyatakan, ”Seandainya mau dikatakan haram karena adanya larangan yang tegas mengenai hal ini, maka ini tidak mustahil.
Tidak ada bedanya antara mencabut uban pada rambut kepala maupun jenggot.” (red. Imam Nawawi rahimahullah menukil pernyataan ini dalam Al-Majmu’)
Ibnu Muflih juga menyatakan, “Ada kemungkinan yg menunjukkan bahwa mencabut uban itu hukumnya haram.” (Al Majmu’ Syarh Al Muhadzdzab: 1/292, Al-Furu’: 1/131)
Namun dalam masalah ini pendapat yang lebih rajih -insyaAllah- adalah pendapat yang menyatakan MAKRUH.
Wallahu a’lam bis showab.
—
Kota Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, 7 Safar 1436
๐ค Ahmad Anshori
Artikel Muslim.Or.Id
Langgan:
Catatan (Atom)