expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Rabu, 6 November 2019

~ Melihat Kematian ibarat Tazkirah keinsafan tanpa lisan. Terbayang itu adalah diri sendiri. 😢


~ Melihat Kematian ibarat Tazkirah keinsafan tanpa lisan. Terbayang itu adalah diri sendiri. 😢

Kita yang mati awalnya tidak menyedari bahawa diri sudah mati. Kita merasa diri sedang bermimpi mati. Kita melihat diri ditangisi, dimandikan, dikafankan, disolatkan hingga diturunkan ke dalam kubur. Kita merasa diri sedang bermimpi saat diri ditimbun tanah. Kita menjerit jerit tapi tidak ada yang mendengar jeritan.

Beberapa waktu kemudian, saat semua sudah pulang meninggalkan diri kita sendiri di bawah tanah, Allah kembalikan roh kita. Kita membuka mata, dan terbangun kita dari “mimpi” yang buruk tadi.

Kita senang dan bersyukur, bahawa ternyata apa yang kita alami hanyalah sebuah mimpi buruk, dan kini kita sudah bangun dari tidur. Kemudian kita meraba badan yang hanya diselimuti kain sambil bertanya:

“Dimana pakaian aku”  Lalu kita meraba sekeliling yang berupa tanah “Dimanakah aku? Tempat apa ini? Kenapa bau tanah dan lumpur?”  Kemudian kita mulai sedar bahawa kita ada di bawah tanah, dan sebenarnya apa yang kita alami bukanlah mimpi! Ya, kita sedar bahawa diri kita benar-benar mati. Allah. 😢

Menjerit lah kita sekuat kuatnya, memanggil orang-orang terdekat yang kita rasakan boleh menyelamatkan kita.

“Maamaaaa….!!!!”_
“Bapaaaaaa…!!!!”_
“Abaaaanggg!!!”_
“Neneeeek!!”_
"Anaaaak!!!_
“Sahabaaaaat!!!”_

Tidak ada seorangpun yang menjawab. Kita yang selama ini lupa pada Allah pun ingat bahawa ALLAH adalah satu-satunya harapan.

Menangis lah kita sambil meminta ampun,
“Ya, Allaaaaaaah…. Ya Allaaaaaaah…. Ampunkan aku Ya Allaaaaaaah….!!!”

Kita menjerit dalam ketakutan yang luar biasa yang belum pernah dirasakan sebelum ni sepanjang hidup. 😢

Jika kita orang baik, akan muncullah dua malaikat dengan wajah tersenyum dan akan menenangkan, menghiburkan dan melayani kita dengan layanan yang terbaik.

Jika kita orang tidak baik, akan datang dua malaikat dengan wajah bengis yang akan menambah ketakutan kita dan akan menyiksa kita sesuai dengan keburukan kita. 😢..... Nauzubillah..

~Ya Allah berilah sisa umur yang bermanfaat pada kami. Jadikan kami hamba hamba Mu yang taat pada Mu Ya Allah. Berilah khusnul Khotimah pada kami Ya Allah.

#Just_say_Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan