expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Selasa, 18 Februari 2020

*APA YG ANDA PERLU TAHU TENTANG TIDUR*


*APA YG ANDA PERLU TAHU TENTANG TIDUR*


Ternyata tidur selain dimalam hari ada 3 lagi jenis tidur yang perlu kita ketahui, iaitu:

TIDUR HAILULAH,
TIDUR QAILULAH  &  TIDUR 'AILULAH

 *1* . Tidur   *HAILULAH*  :  Tidur yg menghalang rezeki.

 *2* .Tidur  *QOILULAH*   :  Tidur yg disunnahkan Rasulullah.

 *3* .Tidur   ' *AILULAH*     :  Tidur yg menyebabkan datangnya  penyakit.

*💠 HAILULLAH* adalah :
tidur setelah melaksanakan solat subuh, dinamakan demikian kerana tidur tersebut dapat menghalang dari rezeki yg ALLAH SUBHANALLAHU WATA'ALA tebar pada waktu pagi hari.

*💠 QAILULLAH* adalah :
tidur sebelum melakukan solat zohor sekitar 25 - 30 minit sebelum masuk waktu zohor, tidur jenis ini sangat bemanfaat dan sangat dianjurkan oleh Rasulullah.

Dijelaskan bahawa ketika musim panas Rasulullah tidur sebelum zohor dan ketika musim dingin Nabi Muhammad tidur setelah zohor.

*💠 'AILULLAH* adalah :
tidur setelah melakukan solat asar, tidur jenis ini dapat menyebabkan berbagai penyakit, diantaranya adalah: sesak nafas, murung, gelisah & mudah pelupa.

* Sebarkanlah, moga kita yg faham apa itu
 *TIDUR QAILULAH, HAILULAH & 'AILULAH*
                      " *Subhanallah* "

_*Berkata Imam Ali bin Abi Thalib :*_
*Aku mencari GENGSI, aku temukan gengsi itu ada pada TAWADHU'*

*Aku mencari JABATAN TINGGI, aku temukan jabatan itu ada pada ILMU.*

*Aku mencari KEMULIAAN, aku temukan kemuliaan itu ada pada TAQWA.*

*Aku mencari HARGA DIRI, aku temukan harga diri itu ada pada KEJUJURAN*

*Aku mencari PERTOLONGAN, aku temukan pertolongan itu ada pada SABAR.*

*Aku mencari JANTUNG IBADAH, aku temukan jantung ibadah itu ada pada WIRA'I.*

*Aku mencari KEKAYAAN, aku temukan kekayaan itu ada pada QONA'AH.*

*Aku mencari SYUKUR, aku temukan rasa syukur itu ada pada KEPUASAN.*

*Aku mencari KETENANGAN, aku temukan ketenangan itu ada pada MEREDAM AMBISI.*

*Aku mencari tempat menghindar dari GHIBAH, aku temukan tempat itu ada pada KHALWAH (nyepi).*

*Aku mencari KEKUASAAN, aku temukan kekuasaan itu ada pada ZUHUD.*

*Aku mencari SAHABAT, aku temukan sahabat itu ada pada PRILAKU YANG TERPUJI.*

*Aku mencari PENYEMBUHAN, aku temukan penyembuhan itu ada pada BANYAK DIAM.*

*Aku mencari KECERIAAN, aku temukan keceriaan itu ada pada MEMBACA QUR'AN.*

*Aku mencari TIMBANGAN BERAT PADA MIZAN, aku temukan timbangan itu ada pada DZIKIR PANJANG.*

*Aku mencari KEBAIKAN, aku temukan kebaikan itu ada pada LAPANG DADA.*

*[ Imam Ali Bin Abi Thalib KWH ].*

Semoga kita dpt mengambil pengetahuan yg bernilai ibadah melalui tulisan ini & mengamalkan dlm kehidupan kita sehari - hari"

آمِÙŠْÙ†ُ ÙŠَا رَبَّ الْعَالَÙ…ِÙŠْÙ†

Semoga bermanfaat, insyaAllah... Aamiin.
Wallahu'alam.

#Just_Say_Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan