expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Jumaat, 6 Mei 2016

Perkara yang perlu diketahui sebelum membuat Essay


👽perkara yang perlu anda ketahui sebelum menulis essay.


🍂 Menulis tentang apa yang anda tahu - berehat tentang idea-idea

▶Sesetengah orang menekankan tentang mencari idea. Mereka tidak sepatutnya. Idea-idea yang anda perlukan adalah umumnya mudah (contohnya "Saya tidak bersetuju", "Ini bukan satu idea yang baik").

Penyelesaian essay adalah untuk berfikir tentang apa yang ANDA tahu dan apa pengalaman anda. Jika anda melihat soalan, ini adalah apa yang ia memberitahu anda untuk melakukannya.

🍂Contoh lebih mudah untuk menulis daripada penjelasan

▶Dalam peperiksaan anda berada di bawah tekanan. Anda mahu membuat perkara yang mudah untuk diri sendiri yang mungkin. Satu idea yang praktikal untuk mencapai matlamat ini adalah untuk memberi tumpuan sebanyak pada contoh sebagai penjelasan apabila anda menulis. Mengapa?

▶Ia hanya lebih sukar jika anda hanya berfikir "kerana". Beberapa idea boleh menjadi sangat kompleks dan, di bawah tekanan, ia boleh menjadi sukar untuk menerangkan ini dengan sebab. Apa yang mungkin berlaku ialah ayat anda menjadi terlalu panjang dan idea-idea yang keliru.

▶ essay adalah untuk menumpukan perhatian sebanyak pada contoh. Ini adalah idea yang baik sebagai contoh cenderung untuk menjadi lebih mudah untuk menulis kerana anda hanya menggambarkan situasi. Anda juga harus sedar bahawa arahan memberitahu anda untuk menggunakan contoh-contoh! Semua yang anda perlu lakukan adalah memastikan bahawa contoh anda berkaitan dengan idea utama.

🍂Menetapkan masa untuk membuat essay


▶Luangkan masa untuk menulis. Anda tidak boleh menulis esei dalam 10 minit. Ia adalah yang terbaik untuk meninggalkan diri anda masa yang mencukupi untuk menulis dan menyemak semula karangan, memberi ideal diri anda masa untuk berehat di antara draf. Sekiranya anda menghampiri bahagian akhir essay, walau bagaimanapun, anda mungkin perlu membuat penggunaan terbaik masa yang anda ada.

🍂Bersedia apabila di dewan peperiksaan

▶Duduk dan menulis. Walaupun ia adalah penting untuk menyediakan untuk menulis, apabila kertas diedarkan, anda hanya perlu untuk mula meletakkan kandungan pada halaman. Ingat bahawa anda sentiasa boleh kembali dan "menetapkan"isi-isi kemudian dan semakan substantif adalah sebahagian daripada proses penulisan.

🍂Tajuk essay mempengaruhi isi

▶Tajuk essay. Tajuk anda adalah salah satu elemen yang paling penting dalam esei anda. Satu kenyataan tajuk meringkaskan hujah utama atau kedudukan esei anda dalam satu ayat. Ia membolehkan pembaca tahu apa esei anda cuba untuk dituliskan dan akan cuba untuk ditunjukkan atau dibuktikan. Segala-galanya dalam esei anda perlu disambungkan kepada isi anda dengan cara yang mudah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan