expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Ahad, 8 Disember 2019

*🌹MAJLIS YG AKAN MEMBAWA KEPADA KETENANGAN JIWA..*


*🌹MAJLIS YG AKAN MEMBAWA KEPADA KETENANGAN JIWA..*

Di tengah kesibukan kita, aktiviti yang begitu padat, terkadang membuat penat, jenuh, dan tentu saja melelahkan.

Kepada seluruh kaum muslimin, lelaki atau wanita, tua maupun muda, hadirilah undangan istimewa dari Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ untuk mengunjungi taman-taman syurga yang ada di muka bumi. Nabi bersabda:

إِذَا مَرَرْتُمْ بِرِيَاضِ الْجَنَّةِ فَارْتَعُوا قَالُوا وَمَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ قَالَ حِلَقُ الذِّكْرِ

“Jika kalian melalui taman syurga maka berhentilah. Mereka bertanya,”Apakah taman syurga itu?” Beliau menjawab,”Halaqah dzikir (majlis Ilmu).” (Riwayat At-Tirmidzi)

Ternyata undangan istimewa dari nabi kita adalah menghadiri majlis ilmu. Inilah undangan istimewa dari nabi kita. Siapa saja yang memenuhi undangan ini juga akan mendapatkan hadiah istimewa langsung dari Allah, apakah dia? Ini dia..

Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda:

وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ إِلاَّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكِينَةُ وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْهُمُ الْمَلاَئِكَةُ وَذَكَرَهُمُ اللَّهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ وَمَنْ بَطَّأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ

“Tidaklah suatu kaum berkumpul di satu rumah Allah, mereka membacakan kitabullah dan mempelajarinya, kecuali turun kepada mereka ketenangan, dan rahmat menyelimuti mereka, para malaikat mengelilingi mereka dan Allah memuji mereka di hadapan makhluk yang ada didekatnya. Barangsiapa yang kurang amalannya, maka nasabnya tidak mengangkatnya.” (Riwayat Muslim)

Allah Subhanahu Wata’ala berikan langsung empat hal bagi tamu taman-taman syurga ini yaitu Allah turunkan ketenangan dalam hati, Allah berikan rahmat bagi mereka, para malaikat Allah kumpulkan ditengah majlis itu, Allah sebutkan orang yang menjadi tamu taman syurga itu dihadapan para malaikat-Nya.

Ternyata khabar gembira untuk tamu taman-taman syurga ini belum selesai. Masih banyak kejutan bagi mereka. Inilah khabar gembira bagi mereka.

"Kerana para nabi tidak mewariskan harta dinar maupun dirham, tetapi yang diwariskan mereka adalah ilmu." (HR. Ahmad)

"Tamu-tamu taman syurga ini akan dido’akan oleh seluruh makhluk yang ada di langit maupun di bumi sampai ikan yang ada di dalam lautan mendo’akannya." (HR. At-Tirmidzi dan Jami’us Shaghir)

"Malaikat akan menbentangkan sayapnya bagi tamu di taman syurga, atas keridhaan Allah Subhanahu Wata’ala pada mereka." (HR. Ibnu Majah)

"Mereka dihitung sebagai orang Fi Sabilillah." (HR. At-Tirmidzi)

Tamu-tamu ini mendapatkan pahaji haji yang sempurna.

Nabiصَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda:

“Barangsiapa yang keluar menuju masjid dan tidak ada yang diinginkannya, kecuali belajar atau mengajarkan ilmu, baginya pahala sama dengan pahala haji yang sempurna.” (HR. Ath-Thabrani)

Nabi perintahkan untuk menyambut mereka, kerana tamu taman syurga ini adalah pengemban wasiat Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ( Shahih Al-Jami’)

Allah mudahkan jalan mereka menuju Syurga.

Dan ketika kunjungan dari tamu taman-taman Syurga ini selesai. Mereka mendapatkan hadiah yang paling dinanti oleh insan manusia, diampuni dosanya oleh Allah.

Rasuulullaah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda:

مَا جَلَسَ قَوْمٌ يَذْكُرُوْنَ اللهَ تَعَالىَ فَيَقُوْمُوْنَ حَتَّى يُقَالُ لَهُمْ: قُوْمُوْا قَدْ غَفَرَ اللهُ لَكُمْ ذُنُوْبَكُمْ وَبُـدِّلَتْ سَيِّئَاتُكُمْ حَسَنَاتٍ

“Tidaklah duduk suatu kaum, kemudian mereka berzikir kepada Allah تَعَالىَ dalam duduknya hingga mereka berdiri, melainkan dikatakan (oleh malaikat) kepada mereka: Berdirilah kalian, sesungguhnya Allah telah mengampuni dosa-dosa kalian dan keburukan-keburukan kalian pun telah diganti dengan berbagai kebaikan.”(HR.Ath-Thabrani)

*~ InsyaAllah,selamat beramal*
#just_say_Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan