expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Ahad, 22 Disember 2019

PRANK adalah HARAM kawan !! Renungkan seketika


Ramai yang ketawa melihat prank atau gurauan video ini tetapi terus bertukar kepada cemas apabila lelaki yang diguraukan itu mendapat serangan jantung dan terus lemah longlai (kemungkinan mati). 😨

Prank atau gurauan yang berbentuk menakut2kan orang adalah haram dah dilarang dalam Islam serta dosa.  Antara hadis2 larangan adalah:

1) Rasulullah SAW bersabda, "Celakalah bagi orang yang berdusta (bergurau bohong) untuk berbicara untuk membuat satu kaum ketawa. Celaka baginya, celaka baginya, celaka baginya."
-  Riwayat Abu Daud

2) Rasulullah SAW bersabda, "Tidak dibenarkan seseorang menakutkan seorang Muslim."
-  Riwayat Abu Daud

3)  Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara seIslamnya dengan niat melawak atau betul-betul.”
-  HR Ahmad.

4)  Nu’man bin Basyir RA berkata: “Sesungguhnya, kami bersama Rasulullah SAW dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya, dan mengejutkan lelaki yang mengantuk itu, menyebabkan dia terperanjat.” Rasulullah SAW lantas bersabda: “Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.”
-  HR Thabrani.

Juga janganlah terlibat me-viralkan prank2 yang dilarang kerana perbuatan itu akan buat pereka prank itu popular dan memberi dia semangat untuk buat lebih banyak lagi prank untuk dapat perhatian. Itu juga boleh mendatangkan dosa.  😔

#Share_utk_Kebaikan
#Just_say_Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan