expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Ahad, 2 Ogos 2020

*SEBUAH KISAH SEDIH & IKHTIBAR*


*SEBUAH KISAH SEDIH & IKHTIBAR*

Kisah seorg murid Sek.AgamaTementi 😢😢

Sesudah solat jumaat aku masih duduk di masjid brhmpiran sebuah sekolah rendah agama.

Jemaah masjid sudah sepi, balik dgn hal masing2.

Seorang nenek tua menawarkan dagangannya, kueh tradisional.

Satu plastik harganya satu ringgit. Aku sebetulnya tidak berminat, tetapi krn kasihan aku beli satu plastik.

Si nenek penjual kueh kelihatan letih dan duduk di tangga masjid tk jauh dariku. Kulihat masih banyak jualannya.

Tak lama kemudian, kulihat seorang  murid  mendatangi si nenek. Aku kira murid ini baru darjah satu atau dua.

Dialognya dengan si nenek jelas terdengar dari tempatku duduk.

“Berapa harganya Nek?”
“Satu plastik kueh 1 ringgit, nak”, jawab si nenek.

Murid itu mengeluarkan wang lima ringgit dari sakunya dan berkata :

“Saya beli 5 plastik, ini duitnya, tapi buat Nenek...dan kuehnya boleh dijual lagi.”

Nenek tua jelas sekali terlihat berkaca2 air matanya:

“Ya Allah Syukur dan t.kasih ye Nak. Alhamdulillah Ya Allah, Kau tlh kabulkan doaku utk beli ubat cucuku  yg sakit.” Si nenek mneruskn jualannya..

Lantas aku memanggil murid tadi..

“Siapa namamu ? Darjah berapa?”
“Nama saya Puaad, djh 2, pakcik”, jawabnya sopan.
“wang blnja kamu sehari lima ringgit,
ye?'”

” Oh .. tak Pakcik, saya diberi blnja 1 ringgit sehari. Tapi saya tidak pernah blnja, sbb saya bawa bekal dari rumah.”

“Jadi duit kamu bagi nenek tadi simpanan  kamu sejak hari isnin?”, tanyaku semakin tertarik.

“Betul Pakcik. Jadi setiap jumaat saya boleh Sedekahkan Lima ringgit.

Dan sesudah itu saya selalu berdoa agar Allah berikan pahalanya untuk ibu saya yang sudah meninggal dunia. Saya pernah mendengar ceramah ada seorang ibu yang Allah ampuni dan selamatkan dari api neraka krn anaknya bersedekah sekeping roti, Pakcik”, murid itu mnjlskan dengan fasihnya.

Aku pegang bahu murid itu :

” Sejak bila ibumu meninggal, Puaad?”
“Ketika saya masih tadika, pakcik”

Tak terasa air mataku mengalir... :

“Hatimu jauh lebih mulia dari aku Puaad, ini pakcik gantikan duit kamu yg Lima ringgit tadi ya…”, kataku sambil menyerahkan sekeping not lima ringgit ke tangannya.

Tapi dengan sopan Puaad menolaknya dan berkata :

“Terima kasih, Pakcik… Tapi ini untuk keperluan pkcik, saya masih sek dan tidak ada tanggungan… Tapi pkcik ada keluarga…. Saya pergi dulu Pakcik”.

Puaad menyalami tanganku dan menciumnya.

“Allah menjagamu, nak ..”, jawabku sedih.

Aku pun beranjak pergi, tidak jauh dari situ kulihat si nenek penjual kueh ada di sebuah kedai ubat.. Bergegas aku kesana, kulihat nenek  membayar duit utk ubat yang dibelinya.

Aku bertanya kepada tokey..berapa harga ubatnya. Apek menjawab : ” Empat ringgit..”

Aku serahkan wang yang ditolak oleh Puaad tadi kpd tokeh kedai : ” Ini saya yang bayar… Kembalikan duit dan berikan kepada nenek ini..”

“Ya Allah.. Nak…”

Belum sempat nenek berterima kasih, aku sudah bergegas meninggalkan kedai itu… Aku bergegas untuk melanjutkan perjalananku lagi.

Dalam hati aku berdoa semoga Allah menerima sedekahku dan ampuni kedua orang tuaku yg sudah meninggal serta anak2ku yg sedang menuntut ilmu.

Saudara2 & Sahabat2ku...Ada kalanya seorang anak lebih jujur dpd orang dewasa, Ajarkanlah anak2 kita dari Dini tindakan nyata yg bukan teori semata2.

Kisah ini dari cerita seorg hamba Allah.

*SHARE YE….*
Boleh di share...

#Sharing_is_Caring
#Just_Say_Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan