expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Ahad, 29 Mac 2020

*EMPAT CARA UNTUK MENGETAHUI AIB SENDIRI*

*بسم الله الرحمن الرحيم*
*اللهم صل على سيدنا محمد و على ال سيدنا محمد*


*EMPAT CARA UNTUK MENGETAHUI AIB SENDIRI*

Barangsiapa hendak mengetahui aib-aibnya, maka dia harus menempuh empat jalan yang berikut :

*1. Duduk dihadapan seorang guru(mursyid) yang mampu mengetahui keburukan hati* dan berbagai bahaya dan kejahatan yang tersembunyi didalam dirinya.

Kemudian dia memasrahkan dirinya kepada sang guru dan mengikuti petunjuknya dalam bermujahadah membersihkan aib itu.

*2. Mencari seorang teman yang jujur, yang memiliki bashiroh (mata hati yang tajam (berilmu) dan teguh pegangannya pada ajaran agama.*

Rakan itu mampu menjelaskan kecacatan dan keaiban dirinya apabila diminta olehnya dan dia menjadikan temannya itu sebagai penasihat dan pendorong untuk berubah.

*3. Berusaha mengetahui aib dari ucapan dan cacian musuh-musuhnya.*

Sebab pandangan yang penuh kebencian akan berusaha menyingkapkan keburukan seseorang.  Seseorang yang memiliki mata hati jernih dan mahu berazam untuk berubah mampu memetik pelajaran dari berbagai keburukan dirinya yang disebutkan oleh musuhnya.

*4. Bergaul dengan masyarakat.*

Setiap kali melihat perilaku tercela seseorang, maka ia segera menuduh dirinya sendiri juga memiliki sifat tercela itu. Kemudian dia menuntut akan dirinya untuk segera meninggalkan, membenci dan menjauhi keburukan sifat tersebut.

Seseorang Mukmin itu adalah cerminan bagi Mukmin yang lainnya. Ketika melihat aib orang lain dia akan segera melihat aib-aibnya sendiri dan berusaha memperbaikinya bukan mencela dan menghina aib orang yang lain.

*Kitab Ihya' Ulumuddin karya Imam Al Ghazali*

*Semoga bermanfaat*

#Just_say_Alhamdulillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan