▶Cikgu selalu suruh buat nota...tapi kadang kala kita pun malas nak buat...sebab korang tahu juga nota tu bukannya satu muka surat jerr👽..hehe..hanya student jer yang faham macam mna perasaan apabila buat nota...ni
▶Segelintir pelajar suka juga tidak membuat nota ni...tapi tak pe di sini ada teknik dan cara membuat nota dengan simple..apa yang saya perolehi dari sumber lain.
👽Ramai pelajar tidak tahu kaedah mengambil nota yang berkesan apabila berada di dalam kelas. Biasanya mereka . sekadar menyalin semula apa yang dipaparkan atau disampaikan oleh guru. Ekoran itu, belajar dalam kelas adalah proses yang membosankan. Oleh kerana itulah ramai pelajar yang mengantuk semasa di dalam kelas. Semua ini disebabkan oleh proses pembelajaran berlaku secara pasif. Keadaan menjadi lebih buruk lagi apabila guru pula tidak panda; mengajar ataupun tidak tahu memainkan peranan bagi menjadikan proses pembelajarran sesuatu yang menyeronokkan.
🐯Pelajar perlu ingat kemampuan mereka bagi memahami apa yang diajarkan oleh guru itu berbeza. Apa yang mereka faham juga mungkin tersasar daripada maksud sebenar. Oleh itu, nota yang balk sepatutnya mampu mengatasi masalah sebegini. Jangan biarkan diri anda dalam keadaan tidak faham atau keliru kerana is memberikan kesan yang negatif apabila anda mula berasakan sesuatu subjek itu sukar. Apabila mengatakan is sukar, mereka mula mencari alasan dan akhirnya putus asa dan kecewa.
✨Terdapat beberapa perkara penting yang perlu dicatat oleh pelajar:
🐸l. Ruangan 1 adalah bagi mencatat setiap fakta penting yang ditulis atau dipaparkan oleh guru sama ada di papan putih, transparensi, persembahan Power-Point dan sebagainya.
🐰2. Ruangan 1 juga bagi mencatat sebarang maklumat atau penjelasan yang diberikan oleh guru secara lisan. Ada masanya apabila pelajar bertanya guru memberikan huraian lebih lanjut. Pada kebiasaannya fakta-fakta tambahan ini penting dan pelajar perlu tajam pendengaran bagi mencatat supaya tidak lupa.
🐭Walau bagaimanapun fokus anda pada guru yang mengajar pasti berlaku saatnya anda tidak faham apa yang diajarkan. Ada beberapa sebab kenapa pelajar tidak faham dan antaranya adalah:
🐺Tumpuan terganggu
Apa yang disampaikan itu perkara baru dan memerlukan masa bagi anda faham
Topik yang dibincangkan itu memang sukar
Guru tidak pandai memberikan penerangan
Guru mengajar terlalu pantas
🌻Ruangan 2 adalah bagi pelajar mencatat apa sahaja perkara yang tidak difahami. Catatan ini begitu penting kerana kebanyakan pelajar lupa apa yang tidak difahaminya selepas tamat kelas. Apabila anda lupa apa yang anda tidak faham, anda tidal< boleh menyelesaikannya. Semakin hari semakin banyak perkara yang anda tidak faham. lni mernyebabkan anda rasa sesuatu mata pelajaran itu susah. Oleh itu, manfaatkan ruangan 2 itu bagi mencatat perkara yang anda tidak faham dan selesaikan secepat mungkin.
⭐Ruangan 3 adalah bagi anda tulis apa sahaja soalan yang terlintas di fikiran. Ada masanya anda memang faham semua yang diajar oleh guru namun begitu anda ada beberapa soalan bagi memastikan fahaman anda itu betul. Misalnya, apabila belajar bab Pepejal-Cecair-Gas dalam subjek Sains, anda faham kesemua perbezaan cirirciri antara pepejal, cecair dan gas itu. Tetapi tibatiba anda terfikir ais itu di dalam kategori yang mana? Pepejal ataupun cecair? Soalan sebegini dimasukkan ke dalam ruangan 3. lni kerana mungkin semasa itu guru sedang asyik mengajar dan tidak bersedia menerima soalan anda. Oleh itu anda catatlah soalan itu di ruangan 3 dan tanyakan pada guru kemudian.
🍂Tanda ataupun gariskan maklumat penting. Dengar dengan teliti apa yang guru sebutkan kerana is memudahkan anda mengenal pasti sama ada sesuatu maklumat itu penting ataupun sebaliknya.
⛄Contoh: Kata-kata berikut menunjukkan sesuatu maklumat itu penting:
“Ada tiga kerana mengapa….”
“Pertama…. Kedua…. Ketiga….”
“Sumbangan terbesar ….”
“lngat!…”
“la boleh dibahagikan kepada ….”
🌴Kosongkan beberapa baris bagi anda masukkan maklumat tambahan kelak. Lebih-lebih lagi sekiranya ada sesuatu yang anda tidak faham ataupun soalan yang belum terjawab. Tinggalkan ruangan kosong.
▶👽Kalau korang malas lagi nak buat nota..boleh lah buka laman web ni.Ni saya peroleh daripada group saya...📝
▶😊Apa salahnya kita berkongsikan..
Utk yg ada anak nak ambik SPM tahun ni, bawah ni saya forward msg link kepada nota padat drpd Puan Pengetua Sekolah Men Keb Sek 18, Shah Alam.
Ambil masa yang lama untuk saya kumpulkan nota padat ini. Harap perkongsian ini dihargai. Please share to other groups..
Whatsapp, Telegram, Wechat & Facebook.
Let’s start sharing knowledge and help others..
➡ Bahasa Inggeris : http://gg.gg/spmbi
➡Bahasa Melayu : http://gg.gg/spmbm
➡ Bahasa Arab: http://gg.gg/spmarab
➡ Biologi : http://gg.gg/spmbio
➡ Ekonomi Asas : http://gg.gg/spmeko
➡Ekonomi Rumah Tangga : http://gg.gg/spmert
➡ EST : http://gg.gg/spmest
➡Fizik : http://gg.gg/spmfzk
➡Geografi : http://gg.gg/spmgeo
➡Kesusasteraan Melayu : http://gg.gg/stra
➡ Kimia : http://gg.gg/spmkmia
➡Matematik Moden : http://gg.gg/mmode
➡ Matematik Tambahan : http://gg.gg/mattm
➡Pengajian Al Quran dan As Sunnah : http://gg.gg/alq
➡Pengajian Syariah Islamiah : http://gg.gg/asyha
➡ Pendidikan Moral : http://gg.gg/spmmor
➡Pendidikan Agama Islam : http://gg.gg/spmagm
➡Perdagangan : http://gg.gg/spmprdg
➡Prinsip Perakaunan : http://gg.gg/spmakn
➡ Sains Sukan : http://gg.gg/spmssk
➡Sains : http://gg.gg/spmsns
➡ Sejarah : http://gg.gg/spmsjh
➡Tasawwur Islam : http://gg.gg/spmtswr
➡Reka Cipta : http://gg.gg/spmrc
Sabtu, 7 Mei 2016
Jumaat, 6 Mei 2016
Tips-tips belajar dengan berkesan
🔑Ilmu hendaklah dikongsi dan kita haruslah manfaatkan ilmu dengan sebaiknya😊
💐1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan dan kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
🌸2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
-Kita ingat 10% apa yang dibaca
- Kita ingat 20% apa yang didengar
- Kita ingat 50% apa yang didengar dan dilihat
- Kita ingat 70% apa yang dicakapkan
- Kita ingat 90% setelah dipraktikkan
🍁3. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-Quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
🌺4. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulangkaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar). Ulangkaji sekerap mungkin.
🍃5. Manfaatkan kemahiran mengingat:
- Tampal nota-nota penting di dinding - Gunakan kaedah akronim
- Tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
- Reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
🍂6. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
🌾7. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya. Tampal maklumat yang rumit di tempat yang biasa dilihat.
🌵8. Cekap mengatur jadual belajar: Mempunyai jadual belajar, Patuh kepada jadual, Buat jadual yang boleh diikuti
🌴9. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh dan malas.
⭐10. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih atau mengantuk.
☀11. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas Berjaya belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan atau sesuatu yang menghiburkan hati.
💨12. Buat Persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru. Untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
⛄13. Berbuat baik kepada guru. Sentiasa menghormati dan menyayangi guru.
🌈14. Baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
20 Rahsia Orang-orang berjaya 💎
👽Kejayaan tidak akan bergolek tanpa usaha.Jangan berputus asa dalam menempuhi segala kegagalan yang sering menimpa,agaplah ianya suatu ujian untuk mencapai kejayaan.
🍀1. Sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan.
🌹2. Bersedia memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat.
🌻3. Memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru.
💐4. Membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM. @}>-`-,–}—-
🌸5. Sentiasa bersiap sedia dalam menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya).
🍁6. Menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas dan sebagainya lagi.
🍃7. Menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.
🍂8. Mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.
🌾9. Sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guru adalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah menghormati guru yang memberikan kita ilmu.
🌵10. Bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernama Socrates pernah berkata ‘carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal-jawab’.
🌴11. Sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.
🌙12. Sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.
⭐13. Menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.
☀14. Mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan.
☁15. Menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaan yang lain sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi dan mendapatkan buku-buku untuk dipinjam.
⚡16. Membaca akhbar atau majalah-majalah akademik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan.
⛄17. Menonton rancangan televisyen yang sesuai untuk mendapatkan pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lain lagi.
🌀18. Mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar.
🌈19. Menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.
🌊20. Mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.
🔑Kunci kejayaan adalah kesabaran 😊
Perkara yang perlu diketahui sebelum membuat Essay
👽perkara yang perlu anda ketahui sebelum menulis essay.
🍂 Menulis tentang apa yang anda tahu - berehat tentang idea-idea
▶Sesetengah orang menekankan tentang mencari idea. Mereka tidak sepatutnya. Idea-idea yang anda perlukan adalah umumnya mudah (contohnya "Saya tidak bersetuju", "Ini bukan satu idea yang baik").
Penyelesaian essay adalah untuk berfikir tentang apa yang ANDA tahu dan apa pengalaman anda. Jika anda melihat soalan, ini adalah apa yang ia memberitahu anda untuk melakukannya.
🍂Contoh lebih mudah untuk menulis daripada penjelasan
▶Dalam peperiksaan anda berada di bawah tekanan. Anda mahu membuat perkara yang mudah untuk diri sendiri yang mungkin. Satu idea yang praktikal untuk mencapai matlamat ini adalah untuk memberi tumpuan sebanyak pada contoh sebagai penjelasan apabila anda menulis. Mengapa?
▶Ia hanya lebih sukar jika anda hanya berfikir "kerana". Beberapa idea boleh menjadi sangat kompleks dan, di bawah tekanan, ia boleh menjadi sukar untuk menerangkan ini dengan sebab. Apa yang mungkin berlaku ialah ayat anda menjadi terlalu panjang dan idea-idea yang keliru.
▶ essay adalah untuk menumpukan perhatian sebanyak pada contoh. Ini adalah idea yang baik sebagai contoh cenderung untuk menjadi lebih mudah untuk menulis kerana anda hanya menggambarkan situasi. Anda juga harus sedar bahawa arahan memberitahu anda untuk menggunakan contoh-contoh! Semua yang anda perlu lakukan adalah memastikan bahawa contoh anda berkaitan dengan idea utama.
🍂Menetapkan masa untuk membuat essay
▶Luangkan masa untuk menulis. Anda tidak boleh menulis esei dalam 10 minit. Ia adalah yang terbaik untuk meninggalkan diri anda masa yang mencukupi untuk menulis dan menyemak semula karangan, memberi ideal diri anda masa untuk berehat di antara draf. Sekiranya anda menghampiri bahagian akhir essay, walau bagaimanapun, anda mungkin perlu membuat penggunaan terbaik masa yang anda ada.
🍂Bersedia apabila di dewan peperiksaan
▶Duduk dan menulis. Walaupun ia adalah penting untuk menyediakan untuk menulis, apabila kertas diedarkan, anda hanya perlu untuk mula meletakkan kandungan pada halaman. Ingat bahawa anda sentiasa boleh kembali dan "menetapkan"isi-isi kemudian dan semakan substantif adalah sebahagian daripada proses penulisan.
🍂Tajuk essay mempengaruhi isi
▶Tajuk essay. Tajuk anda adalah salah satu elemen yang paling penting dalam esei anda. Satu kenyataan tajuk meringkaskan hujah utama atau kedudukan esei anda dalam satu ayat. Ia membolehkan pembaca tahu apa esei anda cuba untuk dituliskan dan akan cuba untuk ditunjukkan atau dibuktikan. Segala-galanya dalam esei anda perlu disambungkan kepada isi anda dengan cara yang mudah.
Jenis-jenis Pendahuluan Karangan
😊Terdapat 6 jenis pendahuluan dalam membuat karangan.
1⃣Pendahuluan jenis definisi
2⃣Pendahuluan jenis pendapat
3⃣Pendahuluan jenis suasana
4⃣Pendahuluan jenis persoalan
5⃣Pendahuluan jenis peribahasa
6⃣Pendahuluan jenis puisi
😄Contoh untuk menerangkan cara membuat pendahuluan💨
1⃣Pendahuluan Jenis Definisi
-soalan
Gejala keruntuhan akhlak dalam keruntuhan remaja ialah sering dikatakan oleh masyarakat.Masalah ini wujud dikatakan berpunca daripada kurangnya pendidikan agama.
Sejauh manakah anda bersetuju dengan pernyataan tersebut.
⏩ Menurut kamus dewan edisi ketiga, gejala menunjukkan tanda-tanda akan terjadinya sesuatu manakala kejatuhan akhlak diertikan sebagai tingkah laku atau budi pekerti remaja menurut ahli psikologi ialah mereka yang belum berkahwin dan berusia 12 - 20 tahun.
2⃣Pendahuluan Jenis Pendapat
-soalan
Malaysia sudah terkenal sebagai destinasi pelancongan yang menarik.Kerajaan telah mengadakan pelbagai usaha termasuk tahun melawat malaysia 2014 untuk menarik pelancing asing mengunjungi negara kita.Nyatakan kepentingan industri pelancongan kepada negara.
⏩ Ketua tanah-tanah dan projek khas persatuan pencinta alam malaysia,Andriew J.Sebastian berkata 'jika 7 keajaiban dunia boleh ditambah beliau tidak teragak-agak meletakkan malaysia dalam kategori itu.Hal ini demikian kerana,menurut beliau malaysia merupakan negara mega biodiversiti yang menguasai 75% daripada spesies hidupan hutan dan laut yang terdapat di dunia.
3⃣Pendahuluam Jenis Suasana
-soalan
WalaupunWalaupun pelbagai usaha telah kerajaan usahakan,kegiatan lumba motosikal secara haram dalam kalangan generasi hari ini terus berlaku.Terangkan sebab-sebab berlakunya kegiatan yang tidak sihat ini.
⏩ Malam minggu sinonim dengan malam muda mudi menghabiskan masa di luar rumah bersma teman-teman.Jika kita berjalan di waktu malam,sudah pasti kita akan terserempak dengan kegilaan anak-anak muda berlumba motosikal secara haram.Menyedari hal ini,kerajaan telah mengadakanmengadakan pelbagai usaha untuk membendung gejala ini.
4⃣Pendahuluan Jenis Persoalan
-soalan
Masalah vandalisme terus berlaku walaupun pelbagai usaha telah dilakukan.Terangkan punca-punca berlakunya masalah ini
⏩ Vandalisme merujuk kepada perbuatan membinasakan atau merosakkan harta benda awam atau persendirian.Malah hal ini telah diperkatakan sejak 1970 an lagi.Mengapakah masalah ini terus berlaku walaupun pelbagai usaha telah dijalankan untuk menanganinya?
Adakah masyarakat khususnya remaja tidak juga sedar akan kesusahan yang ditanggung oleh pihak lain?semua pihak perlu membuka mata untuk mengenal pasti punca - punca perkara ini terus berlaku.
5⃣Pendahuluan jenis Peribahasa
-soalan
Kerajinan dan kesungguhan mengharapkan faktor penting untuk berjaya.Berikan pendapat anda akan usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk berjaya dalam pelajaran.
⏩ Masa itu emas.Masa yang kita tempuhi tidak akan berulang kembali.Dalam suasana kita memburu kejayaan,masih terdapat segelintir pelajar yang membuang masa melakukan perbuatan yang sia-sia seperti kata simpulan 'bahasa bagai menghitung bulu kambing',yang bulat tidak akan datang bergolek yang pipih tidak akan datang melayang begitulah juga kejayaan tidak akan datang dengan sendirinya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.
6⃣Pendahuluan Jenis Puisi
-soalan
Sikap masyarakat pada hari ini seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing masih berlaku.Terangkan langkah yang patut dilakukan untuk membendung sikap negatif ini.
⏩ kalau ke bukit sama didaki
Kalau ke laut sama berenang
Kalau kita bersatu hati
Kerja yang berat menjadi senang
Pantun di atas menggambarkan corak kehidupan masyarakat malaysia suatu ketika dahulu yang terkenal dengan sifat tolong-menolong.Sikap ini jika menjadi amalan hidup sudah pasti kerja yang berat akan menjadi ringan seperti kata orang tua-tua berat sama dipikul,ringan sama dijinjing.Namun,pada masa ini nilai-nilai murni ini terhakis disebabkan sikap mementingkan diri dalam kalangan masyarakat.
📝Harap dapat membantu adik-adik dalam membuat pendahuluan dalam karangan..😊
📝Jikalau ada kesilapan harap maafmaaf dan bersama-sama kita perbetulkan.😊
1⃣Pendahuluan jenis definisi
2⃣Pendahuluan jenis pendapat
3⃣Pendahuluan jenis suasana
4⃣Pendahuluan jenis persoalan
5⃣Pendahuluan jenis peribahasa
6⃣Pendahuluan jenis puisi
😄Contoh untuk menerangkan cara membuat pendahuluan💨
1⃣Pendahuluan Jenis Definisi
-soalan
Gejala keruntuhan akhlak dalam keruntuhan remaja ialah sering dikatakan oleh masyarakat.Masalah ini wujud dikatakan berpunca daripada kurangnya pendidikan agama.
Sejauh manakah anda bersetuju dengan pernyataan tersebut.
⏩ Menurut kamus dewan edisi ketiga, gejala menunjukkan tanda-tanda akan terjadinya sesuatu manakala kejatuhan akhlak diertikan sebagai tingkah laku atau budi pekerti remaja menurut ahli psikologi ialah mereka yang belum berkahwin dan berusia 12 - 20 tahun.
2⃣Pendahuluan Jenis Pendapat
-soalan
Malaysia sudah terkenal sebagai destinasi pelancongan yang menarik.Kerajaan telah mengadakan pelbagai usaha termasuk tahun melawat malaysia 2014 untuk menarik pelancing asing mengunjungi negara kita.Nyatakan kepentingan industri pelancongan kepada negara.
⏩ Ketua tanah-tanah dan projek khas persatuan pencinta alam malaysia,Andriew J.Sebastian berkata 'jika 7 keajaiban dunia boleh ditambah beliau tidak teragak-agak meletakkan malaysia dalam kategori itu.Hal ini demikian kerana,menurut beliau malaysia merupakan negara mega biodiversiti yang menguasai 75% daripada spesies hidupan hutan dan laut yang terdapat di dunia.
3⃣Pendahuluam Jenis Suasana
-soalan
WalaupunWalaupun pelbagai usaha telah kerajaan usahakan,kegiatan lumba motosikal secara haram dalam kalangan generasi hari ini terus berlaku.Terangkan sebab-sebab berlakunya kegiatan yang tidak sihat ini.
⏩ Malam minggu sinonim dengan malam muda mudi menghabiskan masa di luar rumah bersma teman-teman.Jika kita berjalan di waktu malam,sudah pasti kita akan terserempak dengan kegilaan anak-anak muda berlumba motosikal secara haram.Menyedari hal ini,kerajaan telah mengadakanmengadakan pelbagai usaha untuk membendung gejala ini.
4⃣Pendahuluan Jenis Persoalan
-soalan
Masalah vandalisme terus berlaku walaupun pelbagai usaha telah dilakukan.Terangkan punca-punca berlakunya masalah ini
⏩ Vandalisme merujuk kepada perbuatan membinasakan atau merosakkan harta benda awam atau persendirian.Malah hal ini telah diperkatakan sejak 1970 an lagi.Mengapakah masalah ini terus berlaku walaupun pelbagai usaha telah dijalankan untuk menanganinya?
Adakah masyarakat khususnya remaja tidak juga sedar akan kesusahan yang ditanggung oleh pihak lain?semua pihak perlu membuka mata untuk mengenal pasti punca - punca perkara ini terus berlaku.
5⃣Pendahuluan jenis Peribahasa
-soalan
Kerajinan dan kesungguhan mengharapkan faktor penting untuk berjaya.Berikan pendapat anda akan usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk berjaya dalam pelajaran.
⏩ Masa itu emas.Masa yang kita tempuhi tidak akan berulang kembali.Dalam suasana kita memburu kejayaan,masih terdapat segelintir pelajar yang membuang masa melakukan perbuatan yang sia-sia seperti kata simpulan 'bahasa bagai menghitung bulu kambing',yang bulat tidak akan datang bergolek yang pipih tidak akan datang melayang begitulah juga kejayaan tidak akan datang dengan sendirinya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.
6⃣Pendahuluan Jenis Puisi
-soalan
Sikap masyarakat pada hari ini seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing masih berlaku.Terangkan langkah yang patut dilakukan untuk membendung sikap negatif ini.
⏩ kalau ke bukit sama didaki
Kalau ke laut sama berenang
Kalau kita bersatu hati
Kerja yang berat menjadi senang
Pantun di atas menggambarkan corak kehidupan masyarakat malaysia suatu ketika dahulu yang terkenal dengan sifat tolong-menolong.Sikap ini jika menjadi amalan hidup sudah pasti kerja yang berat akan menjadi ringan seperti kata orang tua-tua berat sama dipikul,ringan sama dijinjing.Namun,pada masa ini nilai-nilai murni ini terhakis disebabkan sikap mementingkan diri dalam kalangan masyarakat.
📝Harap dapat membantu adik-adik dalam membuat pendahuluan dalam karangan..😊
📝Jikalau ada kesilapan harap maafmaaf dan bersama-sama kita perbetulkan.😊
Khamis, 5 Mei 2016
Panduan Membuat karangan
✨Perkongsian cara-cara untuk membuat karangan bahagian A atau pun bahagian B.
🌟Diharapkan dapat membantu adik-adik dalam membuat karangan mengikut panduan yang diberi
📝Panduan Mengarang
1⃣PENGENALAN/PENDAHULUAN
⏩pengenalan haruslah dimulakan dengan memasukkan kata kunci yang dimulakan dengan menceritakan perkembangan semasa yang berkaitan dengan tajuk yang diberi.
2⃣Perenggan isi
⏩Mestilah mengikut tajuk/tema soalan
⏩Sekurang-kurangnya 3 isi (karangan bahan rangsangan) 5 isi (karangan jenis pilihan tidak berformat 4 - 5 isi karangan berformat.
⏩Panjang perenggan mestilah seimbang dengan perenggan yang lain.
⏩Panjang karangankarangan mestilah menepati arahan soalan.
⏩Dimulakan dengan isi,huraian,contoh,ungkapan menarik dan penegas + penggunaan kosa kata.
⏩Jangan campur adukkan isi dalam satu perenggan.
⏩Buat rangka isi sebelum menulis.
⏩Gunakan 5 W 1 H untuk pengembangan huraian isi.
⏩Sesuatu ayat hendaklah habis dibaca dalam 1 nafas sahaja.
⏩Tidak mengulang perkataan yang sama rangkai kata, sinonim dan lain-lain.
⏩Struktur ayat sempurna, tidak tergantung,maksud ayat jelas dan mudah difahami.
3⃣JENIS PEMERENGGANAN
ⓐPerenggan Deduktif: Dimulakan dengan isi,huraian, contoh,ungkapan menarik,penegas.
ⓑPerenggan Induktif: Huraian,contoh,ungkapan menarik,penegas,isi.
ⓒPerenggan Gabungan: isi,huraian,contoh,ungkapan menarik,penegas.
🎈PANDUAN PENGGUNAAN KOSA KATA
🔴AT- Mayapada ini (tema soalan)
🔴AH-huraian berkaitan tema(situasi masa ini)
🔴AP-persoalannya....(teknik penyoalan-imbuhan tanda-tanda)
🔴AA-kehendak soalan
🔴Perincian AA-oleh itu,fokus perbincangan akan mengupas dengan lebih lanjut permasalahan ini/akan diperincikan demi kemaslahatan bersama.
🍂PERENGGAN ISI
🔴AJ-umum mengetahui bahawa
🔴AH-huraian perincian isi
🔴AH-huraian/penyoalan
🔴AC-contoh yang relevan
🔴U-peribahasa/slogan/mutiara kata
🔴AH-huraian: 5 W 1 H
🔴AP-tegasnya,jelaslah,oleh itu,kesannya.
🍃PENUTUP
➡Kesimpulannya,cadangan,harapan,kesan.
📝buatlah karangan selalu supaya dapat melatih adik-adik dalam menguasai teknik membuat karangan dengan betul.
📝Jangan berputus asa jika adik-adik mendapat markah yang kurang memuaskan kerana adik-adik telah berusaha untuk membuat karangan dengan sebaiknya.
😊Jadikan panduan yang telah diberi untuk membuat karangan.Diharapkan dapat membantu.
#c.n
Ingat 6 perkara semasa meringkaskan karangan atau rumusan
Inilah cara yang boleh digunakan oleh pelajar dalam meringkaskan karangan seperti rumusan dan ringkasan.Dengan ini,terdapat 6 cara yang boleh membantu pelajar dalam membuat rumusan dan ringkasan.Harap dapat membantu pelajar 😄
1⃣BACA PETIKAN
➡petikan yang diberikan hendaklah dibaca sepenuhnya agar penulis dapat memahami petikan.Petikan hendaklah dibaca satu persatu untuk mengelakkan daripada terlepas isi-isi penting yang terkandung di dalam petikan atau teks.
2⃣BACA ARAHAN
➡Anda perlu membaca arahan dengan teliti supaya tidak terpesong daripada kehendak soalan.Fahami soalan dengan betul dan pastikan anda tidak melanggar kehendak soalan.
Araham yang diberi perlu dikaitkan dalam rumusan untuk dijadikan penguat dalam ringkasan atau rumusan.
3⃣LIMA ISI PENTING
➡Cari isi penring yang dikehendaki oleh soalan berdasarkan teks yang telah diberi.Isi penting hendaklah menepati kehendak soalan.Cari isi penting sekurang-kurangnya 5 hingga 6 isi untuk membantu anda dalam meningkatkan teks yang telah diberi.Bagi rumusan isi tersurat hendaklah di dapati di dalam teks dan perlu diberi sekurang-kurangnya 5 atau 6 isi.Manakala,isi tersirat pula pelajar perlu memikirkan isis tersebut tanpa menyalin semula di dalam teks.Isi tersirat hendaklah diberikan sekurang-kurangnya 2 atau 3 isi.Pelajar perlu memastikan isi tersirat menepati kehendak soalan.
4⃣PILIH DAN RINGKASKAN AYAT ISI
➡Setelah selesai mendapat isi,anda perlu memilih isi dengan sebaiknya.senaraikan isi mengikut format yang dikehendaki.Sekiranya isi terlebih daripada kehendak soalan pelajar perlu meringkaskan isi agar tidak terlebih daripada patah perkataan yang dikehendaki.
5⃣SUSUN AYAT-AYAT ISI IKUT KEUTAMAAN
➡Isi-isi yang kurang menarik yang terdapat dalam teks perlu dimansuhkan sekiranya isi berlebihan.Pastikan isi tidak kurang daripada 5 kerana boleh menjejaskan markah di dalam rumusanrumusan anda.Susun isi-isi penting yang menarik agar pemeriksa dapat memahami dan mudah membacanya apabila di periksa.
6⃣SEMPURNAKAN AYAT DENGAN PENANDA WACANA
➡penanda wacana membolehkan ayat dapat disusun dengan kemas dan dapat menjadi ayat kelihatan lebih menarik di baca.
⏩Contoh penanda wacana:
♦Pendahuluan:Antaranya,Antara langkah/faktor/faedah
♦Isi:selain itu,seterusnya,Bukan itu sahaja,Di samping itu,MalahMalah.
♦Tambahan:Langkah yang selanjutnya,Faedah seterusnya
♦Kesimpulan:Akhirnya,Kesimpulannya,Konklusinya
😊Harap dapat membantu adik-adik dalam membuat ringkasan dan Rumusan
Langgan:
Catatan (Atom)